2024 рік став знаковим моментом для українського гонщика Олександра Бондарева на його шляху до реалізації масштабних амбіцій. Підліток з Києва, якому лише 15 років, успішно розпочав свою кар'єру в Формулі-4, взявши участь у двох з семи етапів, і вже продемонстрував свою готовність конкурувати на великих автомобілях. Завдяки підтримці команди Prema Racing та академії Вільямс, Олександр зробив значний крок уперед у своїй професійній діяльності.
Завершивши сезон 2024 року, Бондарев не зволікає і вже активно займається підготовкою до 2025-го. Наприкінці листопада та на початку грудня він відвідав траси Формули-4, де йому належить змагатися за титул найкращого пілота в серії.
Новий сезон стартує 17 січня з гонок в Абу-Дабі, де розпочнеться чемпіонат F4 Близького Сходу. Олександр Бондарев має чіткі цілі: пробитися в Формулу-1 і здобути титул чемпіона світу. У спеціальному інтерв'ю Чемпіону молодий гонщик поділився своїми амбіціями, ключовими етапами підготовки до досягнення мрії та життям професійного українського автомобіліста.
Коли вам виповнилося п'ять, ваша мама привела вас на Чайку, автодром неподалік Києва. І з цього моменту все змінилося. Чи пам'ятаєте ви, як це відбувалося?
Моя матуся вперше привела мене на картинг, коли мені було лише п'ять років. Все почалося з того, що я безліч разів переглядав мультфільм про Блискавку Макквіна, який став моїм справжнім кумиром. Коли я вперше сів за кермо картингу, відразу відчув захоплення від швидкості. Після своїх перших гонок я зрозумів, що це те, чим хочу займатися протягом усього життя.
Коли ви вирішили серйозно зайнятися цим, нагадайте собі, з якими викликами ви стикалися в першу чергу. Які труднощі виникали? І якими способами ви їх долали?
- На моїх перших перегонах. Там давали кубки за перші п'ять місць, а я приїхав сьомим. Я зупинився за дві позиції до трофея і це дуже мені не сподобалось. Тому на наступних перегонах я проїхав уже шостим, а потім третім. Тоді я отримав свій перший кубок. У шість років. Не отримати приз було поразкою.
Назви класів у картингу постійно змінюються. Ви починали з найменшого класу. Який об'єм двигуна тоді використовувався?
- Клас називався 60 мікро. Об'єм двигуна відповідно 60 кубів. У цій категорії в Україні можна було їздити з 6-7 років. На міжнародних стартах - з восьми. І це теж на тому ж самому моторі.
Ви мали можливість взяти участь у різноманітних чемпіонатах та кубкових змаганнях України...
- Так, я змагався в Україні у 2016 та 2017 роках. У 2016-му я виграв усі три чемпіонати: чемпіонат України, Ротакс та Кубок. Сезон 2016 року був дуже успішним для мене. А потім, у 2017-му, я вже почав ганятися в інших країнах: в Іспанії та Португалії.
Як батьки реагували на ваше захоплення? Вони підтримували вас з самого початку, чи їхня підтримка з’явилася з часом?
Мої близькі завжди були зі мною з самого початку, адже вони усвідомлювали, що це саме те, чим я хочу займатися. Коли я лише починав у Україні, витрати були значними, але все ж таки меншими, ніж ті, що виникають під час змагань за кордоном. Я отримував величезне задоволення від цього процесу, тому їхня підтримка була максимальною в межах можливого.
Коли виникло усвідомлення, що настав час вирушити за кордон, щоб випробувати свої здібності на міжнародній арені?
У 2017 році, після того як я здобув перемогу на чемпіонаті 2016 року, ми вирішили переїхати за кордон. У Іспанії ми зустріли тренера Андрія Гонту, який став для нас великим підтримкою. Коли я почав брати участь у перегонах в Іспанії та Португалії, його допомога була безцінною. Ми багато часу провели разом, спершу тренуючись у цих країнах, а пізніше і на світових серіях.
Яким чином ваша діяльність впливала на процес навчання?
В Україні я мав можливість легше балансувати між навчанням та автогонками. Тоді я витрачав значно менше часу на картинг в порівнянні з теперішніми постійними тренуваннями та змаганнями. Поєднувати школу і гонки виявляється досить складним завданням, але для мене важливо завершити освіту, тому я докладаю всіх зусиль, щоб все встигати.
Опишіть значення та обов'язки тренера в картингу. Яким чином він може підтримати гонщика?
У світі автоспорту всі наставники колись самі були гонщиками, і тому їх знання значно перевищують знання пілотів мого віку. Коли я стикаюся з труднощами в управлінні автомобілем або в налаштуванні його систем, мій тренер завжди вказує на помилки та ділиться безцінним досвідом.
Як відбуваються тренування в картингу? Які етапи включають ці заняття окрім звичайного проїзду кіл і контрольних заїздів?
По завершенні кожного тренування проводиться короткий аналіз. Збираються дані телеметрії та відеозаписи з сесії. Весь цей матеріал ретельно вивчається, після чого вносяться зміни, насамперед у техніку пілотування.
Також робимо аналіз налаштування машини й за потреби змінюємо їх.
Які основні відмінності в аналізі після гонок між картингом і Формулою-4?
- Вони суттєво відрізняються. У Формулі-4 набагато більше інструментів для аналізу. Дуже багато різних сенсорів: газу, гальм тощо. Це дозволяє проводити набагато детальніший аналіз.
У картингу така кількість сенсорів просто неможлива -- машина занадто маленька. Та й дорого це для картингу.
Як ви залучені до процесу налаштування автомобіля? Яким чином проходять зустрічі на цю тему, і хто має вирішальний голос у фінальних рішеннях?
- У мене є інженер, є механіки. Інженери говорять механікам, що робити, але всі налаштування, які вони змінюють - моє бажання. Наприклад, якщо я хочу, щоб машина була стабільнішою на вході в поворот, то інженер думає як це реалізувати, і потім вже говорить механікам, які налаштування треба змінити. Тому більшість змін у налаштуванні машини йдуть від пілота.
- Згадайте свої перші відчуття, коли вперше сіли в болід... Про що подумали?
- Уперше я сів за болід торік. Пам'ятаю, як перші два дні йшов дощ, це дуже ускладнило дебют. Різниця між картингом і Ф-4 - що ти не можеш використовувати тіло, щоб допомогти машині, ти прив'язаний до машини, а машина важить набагато більше, ніж ти. У картингу можна залучити торс, щоб дати більше грипу. У Формулі-4 ти просто пілотуєш своїми ногами та руками.
- У якому обсязі доступ безпосередньо до тестів на бойовому боліді? Скільки маєте наїздити кіл, чи скільки, наприклад, можливо?
- Є багато різних факторів, які на це впливають. Може бути чотири сесії по одній годині - тоді трішки менше кіл. А якщо резервувати увесь день лише для Формули-4 - є можливість проїхати набагато більше.
Також це залежить від треку - якщо він великий і потребує використання великої кількості гуми, то можна проїхати чотири-п'ять кіл до того, як колеса зносяться. Якщо коло коротке, як, наприклад, Мізано, то навіть за сім-вісім кіл з гумою все буде нормально.
- Розкажіть про відчуття від контактної боротьби у Формулі-4. Наскільки вона відрізняється від картингу і чи комфортно почуваєтесь?
- Під час перших двох перегонів хвилювався і дещо побоювався, особисто на старті, бо багато великих болідів навколо тебе. Від картингу відрізняється дуже сильно.
А от в Монці я був спокійним, бо знав, що робити. Хоч і невеличкий, але досвід уже мав. Звісно коли є боротьба із зіткненнями, можна пошкодити машину в будь-якому контакті, після чого вона втрачає, у першу чергу, у швидкості. Тому треба бути набагато обережнішим і шукати свій психологічний баланс.
Поділіться, будь ласка, своїм досвідом адаптації після аварії. Як проходив ваш шлях відновлення після численних хірургічних втручань? Які у вас відчуття зараз?
Я провів чотири місяці в лікарні, а потім ще два місяці на реабілітації. Спочатку відчував страх. На початку потрібно було подолати фізичний дискомфорт, адже через вібрації у мене виникали болі в нозі. Потім настала черга психологічних труднощів. Зараз я почуваюся добре, відновився як фізично, так і ментально.
- Страшно їхати на швидкості понад двісті кілометрів на годину?
- У мене нема страху зовсім!
А як щодо минулих часів у картингу?
Ніколи раніше не відчував такого: ані в картингу, ані у Формулі-4. Більше того, у Формулі-4 швидкість здається меншою.
На знімках складається враження, що ви маєте досить значний зріст...
- 180 сантиметрів (нагадаємо, Олександру - 15 років - ред.). Я є одним з найвищих у всіх серіях.
Я не випадково поцікавився зростом. Чемпіон світу 1996 року Деймон Гілл мав зріст 182 см, і в ті часи це вважалося майже критичним. Автомобілі були дуже компактними...
Сьогодні пілоти стали значно вищими, що призвело до збільшення розмірів болідів. Якщо ти маєш зріст 190 см і більше, це може створити деякі труднощі. Однак, загалом, ситуація з цим стала значно комфортнішою.
Тобі всього п'ятнадцять. Чи продовжуєш ти розвиватися?
- Ми консультувалися з медиками, і вони зазначили, що мій зріст не перевищить метра вісімдесяти трьох...
Отже, ви займалися вивченням цієї теми?
О, о! (усміхається).
Як звичайному фанату, мені цікаво дізнатися, чи впливає система захисту боліду гало на вашу роботу.
Колись я думав, що це може спричинити дискомфорт для очей, але насправді це абсолютно не так. Навіть центральна штанга, розташована прямо навпроти перенісся, не створює жодних неприємних відчуттів.
Цікаво дізнатися деталі співпраці з командою Вільямс, адже ми спостерігаємо, як ефективно вони взаємодіють з академією. Вражає також успішний дебют Франко Колапінто, який має українське походження. Мені було б цікаво дізнатися, яку підтримку ви отримуєте від них, яким є характер вашої співпраці і комунікації, а також які можливості вони вам надають у вашій професійній діяльності.
Багато хто вважає академію Вільямс просто навчальним закладом, але це зовсім не так. Ми активно співпрацюємо з інженерами на симуляторах, а також з тренерами, які займаються фізичною підготовкою, і психологами. Усе це є невід’ємною частиною нашої підготовки до наступного сезону в Формулі-4. Щодо Франко Колапінто, я вважаю, що він показав відмінні результати у своїх перших гонках. Перехід з Формули-2 до Формули-1 – це величезний виклик, і він справді виступив на високому рівні.
Розкажіть, будь ласка, про функціонування офісу академії Вільямс. Як ви почуваєтеся в цьому середовищі?
У мене чудові стосунки з командою Вільямс. Вони запросили мене приєднатися до їхньої академії після успішного виступу у 2023 році. У Вільямс я співпрацюю з багатьма фахівцями, серед яких є й ті, хто вже працює з бойовими пілотами - з Алексом Албаном та Франко Колапінто. Тому весь досвід, який я отримую, є для мене надзвичайно важливим.
Яка у вас команда, що працює за межами траси? Хто вас підтримує? Які методи ви використовуєте для взаємодії в соціальних мережах?
- Мого менеджера звати Кріс Гарфілд, він мені допомагає з усім. Саме він сприяв моїй появі у Вільямс. Також є людина, яка займається моїми соцмережами.
Наскільки ваша мама бере участь у вашій кар'єрі? Чи вона лише виконує роль матері?
- Мама дуже допомагає, вона на всі перегони й тести їздить зі мною. Вона включена в усі процеси.
Чи була ситуація, коли мама намагалася відговорити, коли швидкість починала зростати?
Ні, такого ще жодного разу не траплялося. Вона завжди поруч і підбадьорює мене.
- Спілкуєшся з пілотами Вільямс, можливо, бойовими? Якщо так, то що обговорюєте? Чи давали вони тобі вже якісь поради?
Так, я мав дискусії з ними, особливо з Франко, адже ми разом навчалися в академії на старті сезону. Наше спілкування є цілком продуктивним, і вони охоче ділилися своїм досвідом переходу з картингу до Формули-4. Це насправді виявилося дуже корисним.
Чи вдається підтримувати зв'язок з українськими гонщиками, з тими, з ким ти розпочинав свій шлях, або, можливо, з більш досвідченими колегами?
Так, я маю тісну дружбу з Іваном Клименко, який цього сезону змагався у серії GT3 на Audi. Ми справжні друзі і завжди підтримуємо один одного. Отже, так, у нас досить близькі стосунки.
- Як Ви загалом оцінюєте стан автоспорту в Україні? Чи слід очікувати на нових Олександрів Бондаревих?
Сьогодні спостерігається зростаюча кількість українських пілотів, особливо в "міні" категорії, але водночас є й досвідчені спортсмени, які змагаються вже протягом багатьох років. Новачки відразу беруть участь у міжнародних змаганнях в Європі. Я завжди готовий поділитися своїм досвідом, коли вони звертаються до мене за порадою.
Цього року Олександр Легенький та Лев Крутоголов продемонстрували вражаючі результати. Я щасливий, що українські гонщики в картингу набирають популярність і активно заявляють про своє існування.
Коли Франко Колапінто нещодавно став частиною команди Вільямс, відразу ж виник інтерес з боку аргентинського спонсора. Як ви вважаєте, чи є перспектива для українського бізнесу увійти у світ професійних автоперегонів? Чи можемо ми в майбутньому побачити рекламу Монобанку, Нової Пошти або інших українських брендів на боліді Олександра Бондарева?
На мою думку, це так, але не в цей момент. Зараз усі зусилля зосереджені на підтримці України та досягненні нашої перемоги.
- Одвічне питання: гонщик чи машина. Поясніть звичайному пересічному вболівальнику, наскільки пілот впливає на результат.
Я усвідомлюю, що чимало осіб вважають, що 80% успіху визначається автомобілем, а лише 20% - пілотом. Однак я маю іншу точку зору: на мою думку, це розподіл 50 на 50. У Формулі-4, коли ти лише починаєш свій шлях на гоночних машинах, роль пілота є надзвичайно важливою. Тому в картингу я б сказав, що вплив пілота перевищує 50%, а в Формулі-4 його значення стає ще більш визначальним.
- Наскільки сильно ви втомлюєтесь протягом гонки Формули-4?
У Формулі-4 водії стикаються із значними навантаженнями, проте вони все ще не можуть зрівнятися з тими, що відчувають гонщики Формули-1. Наприклад, після свого дебюту в Монці Нік де Вріс виглядав вкрай втомленим, хоча ця траса не є найскладнішою у календарі.
У Сінгапурі та Катарі навантаження значно вищі.
У Формулі-4 гонка максимум 30 хвилин плюс одне коло. Це доволі довга гонка, проте у Формлі-1 - півтори години, тому це набагато більше навантаження.
Нікі Лауда одного разу висловив думку: "Сучасний автомобіль Формули-1 може керувати навіть мавпа". Як ви це оцінюєте?
Я не поділяю цю думку. Хоча у Формулі-1 є безліч різних технологій, лише деякі гонщики досягають цього рівня. Щоб потрапити туди, пілот повинен бути не лише надзвичайно швидким, а й демонструвати високу стабільність у своїх виступах.
Досить давно я прагнув отримати відповідь від експерта. Як мені навчитися оцінювати майстерність гонщика через призму вболівальника? На які деталі варто звертати увагу? Як визначити, що переді мною справжній професіонал з вражаючими вміннями?
Я можу стверджувати, що якщо гонщик здатен утримувати автомобіль на трасі, це вже свідчить про його високу майстерність. Гоночні автомобілі є надзвичайно складними та важкими в управлінні. Чимало пілотів зазнають аварій, навіть ті, хто має великий досвід пілотування.
Якщо обирати конкретну навичку, то раджу переглянути відео з онбордів (бортовий ракурс телекамери, при якому видно, як гонщик керує болідом, - прим.) найшвидших кіл, які Формула-1 випускає на YouTube.
Якщо ви подивитеся одне з них, то там видно, наскільки близько до ліміту їде гонщик. Пілот повинен показати найкращий час і якщо це Гран-прі Монако, то гарно видно як близько вони до стін проїжджають, бо вони хочуть витиснути максимум зі своїх болідів.
А ви колись пробували проїхати тестові кола в Монако?
- Ні, це неможливо. Дістатися до траси в Монако надзвичайно важко, і у нас там не проводять гонок. Першою серією, що змагається на цій трасі, є Формула-3.
Монако раніше сприймалося як нещо виняткове. Як ви думаєте про це – це просто одна з фаз чи має більше значення?
- Я знаю наскільки це складна гонка для пілотів. Але за неї дається така ж кількість очок, як і всюди.
- У Монако найважливіше - це кваліфікація. А у Формулі-4? Наскільки взагалі зараз боліди дозволяють обганяти, чи тут також важливим є кваліфікація?
- У Ф-4 це ще більша проблема. Якщо ти не в Монці, обганяти дуже складно. Бо в Формулі-4 немає великої кількості аеродинаміки й коли ти їдеш близько до іншого боліда, то втрачаєш навіть ту, яка є. Тому дуже складно обганяти, лише в Монці, де дуже багато прямих - трішки легше. Також у Формулі-4 немає ніякого DRS (системи зниження опору повітря, - прим.), тому це ще більше ускладнює обгони.
Кваліфікація виявляється одним із основних аспектів Гран-прі.
- Найважливіший, безсумнівно найголовніший!
Можливо, ви вже знайшли свої улюблені транс-треки?
Мені справді подобається траса в Монці. Це мій рідний трек — я проживаю в Монті і навчаюся тут. Це місце має для мене особливе значення. Наступного року в рамках Формули-4 там відбудуться дві гонки, і я дуже прагну до перемоги.
У Формулі-1 нині відбувається безліч змін у календарі, і багато етапів у Європі можуть зникнути. Натомість у США заплановано три гонки, а також кілька на Близькому Сході. Яке ваше ставлення до нового курсу, у якому рухається Формула-1?
В Європі існує безліч історичних трас, і мені дуже не хотілося б, щоб вони зникли з календаря. В той же час, у США всі треки спеціально збудовані для Формули-1, тому я можу зрозуміти, чому Ф-1 вибирає проводити гонки саме там.
Чи вдалося хоч трохи покататися на бойовому автомобілі Формули-1 команди Вільямс? Можливо, вдасться проїхати кілька кіл?
Ні, ніколи не мав такої можливості. Я відвідував гоночні вікенди в Імолі та Монці, але лише під час кваліфікаційних сесій або тренувань. Тому це залишалося поза моїм досвідом.
- Чи керуєте ви в принципі цивільним автомобілем?
- Ні, мені ще 15 років (посміхається).
А чи не було б цікаво спробувати свої сили в кузовних гонках?
На мою думку, ці серії варті уваги, проте я не маю можливості витрачати зайвий час, адже як тільки відступаєш від звичної структури, повернутися до неї стає надзвичайно складно.
Поділіться, будь ласка, своїм досвідом переїзду за кордон у такому молодому віці. Ви вже надаєте інтерв'ю англійською та іспанською мовами, можливо, вже опановуєте італійську. Які виклики та радісні моменти приносить вам адаптація до життя в Європі?
- Спочатку, коли ми переїхали з України в Іспанію, було трішки складно. Я не знав мови, тому мені було досить важко адаптуватися до іншої школи та інших людей. А ось переїзд до Італії був набагато легшим. Я за рік вивчив мову, і зараз мені дуже легко.
- Як відбувається ваш повноцінний робочий день?
Я відвідую школу, де уроки тривають до четвертої години вечора. Після цього я направляюся до спортивного залу, де проходять мої тренування під керівництвом тренерів Вільямс. Це заняття є для мене обов'язковими. Якщо залишається трохи вільного часу або я не маю домашніх завдань, я займаюся на симуляторі, щоб краще підготуватися до наступного тестування.
Цього року ви відвідали етап Формули-1 у Монці, де стали свідками тріумфу команди Феррарі та знаменитої "червоної стіни". Поділіться своїми враженнями про цю подію.
Атмосфера була неймовірною. Феррарі не щороку здобувають перемогу в Монці, тому для італійських фанатів це справжній привід для веселощів.
Які інтереси та хобі має Олександр Бондарев? Яким спортом ви цікавитесь? Вам подобається займатися активностями на свіжому повітрі чи відвідувати спортивні зали?
Я витрачаю чимало часу на симулятор, адже маю його вдома, тому постійно тренуюсь. Що стосується інших видів спорту, то я захоплююся футболом, особливо командою Челсі. Рідко пропускаю їхні матчі, хіба що коли займаюсь на треку. Можна сміливо сказати, що я футбольний фанат і часто дивлюсь матчі по телевізору.
Можливо, ви звертали увагу на українських атлетів?
- У Челсі грає Мудрик, тому за ним.
Чи підтримуєте зв'язок зі своїми друзями в Україні? Наскільки добре ви в курсі подій, що відбуваються в цій країні?
- Так, я обізнаний, мій тато все ще живе в Україні, і я дуже за ним сумую. А щодо друзів - я так давно переїхав, тому контакт із ними втратив.
За яку команду в Формулі-1 підтримує Олександр Бондарев?
- За Вільямс. Коли я був маленький, мені дуже подобався Себастьян Феттель, бо він гарний пілот та чудова людина.
Хто ж є видатним гонщиком усіх часів? Це питання охоплює не лише Формулу-1.
- Сенна, Айртон Сенна.
Збережемо це для нащадків. Які мрії має Олександр Бондарев? Коли він з'явиться у Формулі-1?
- До моменту, коли я зможу змагатися у Формулі-1, ще пройде чимало часу. Спочатку необхідно пройти етапи Формули-4, ФРЕКа, Формули-3 та Формули-2. Це тривалий процес, але моя мета - стати чемпіоном Формули-1.
#Іспанія #Італія #Україна #Португалія #Київ #Європа #Формула-1 #Близький Схід #Катар #Аргентина #Монако #Механіка #Автомобільний спорт #Дощ #Психологія #Монца #Болід (авто) #Williams Grand Prix Engineering #Пілот літака #Болід #Перегони на картингах #Інженер #Двигун #Вулканізована гума #Франциско Франко #Швидкість #Сенсор. #Компонування силового агрегату #Світова траса Мізано Марко Сімончеллі #Телеметрія #Вібрація #Вплив #Обсяг #Нікі Лауда #Айртон Сенна #Себастьян Феттель #Імола. #Сінгапур